Eerste week - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Maaike Eeuwijk - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Maaike Eeuwijk - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

01 Maart 2015 | Ghana, Sunyani

Hoi allemaal,

Woensdag gezellig naar de markt geweest heb hier een groot stuk zeep(wasmiddel) gekocht. Ben benieuwd of het iets is ga straks wassen.

Daarnaast heb ik 3 verschillende stofjes gekocht hiervan maakt de kleermaker nu 1 lange broek, 1 korte broek en een tas ben erg benieuwd hoe deze worden zijn denk ik over 2 weken klaar.

Iedereen is hier in sunyani erg aardig op de markt groeten veel mensen je en vragen aan je hoe het gaat en als je dan vraagt hoe het met hun gaat vinden ze dit geweldig.

Van de markt mag je geen foto's maken maar als je iets koopt en je vraagt een foto gaan ze echt poseren voor je.

Ivm de hygiene hebben de kinderen hier allemaal gemillimeterd haar. Ze vinden het dan ook geweldig als je lang haar hebt en ze deze mogen vlechten. Elke avond haal ik de vlechten er weer uit maar in het weekend laat ik ze zitten.

Gezellig een potje gevoetbald met de kinderen ze vroegen meteen of ik dot in Nederland ook deed.

S 'avonds mijn eerste kerkdienst in Ghana mee gemaakt was erg indrukwekkend. Ze beginnen met zingen, dansen en klappen. Daarna begint Moses te preken. Hier geloven ze ook allemaal in zwarte Maggie en zo. 1 vrouw raakte in transe. Moses begon toen een uitdrijving ritueel . Dit was indrukwekkend om te zien. Daarna nog even wat gedronken met zijn alle en toen snel naar bed.

Donderdag vroegen een paar kinderen of ik mee wilde lopen naar school. Heb toen ook meteen even bij het marcheren gekeken. Daarna met 1 van de jongeren kinderen pre-school gedaan. En 2 knutsellessen gegeven.

Vrijdag zijn we op een andere school gaan kijken naar het marcheren. Deze school is veel groter. Het marcheren gebeurd hier ook echt in een mars naar de klaslokalen onder leiding van trommels. Wat ik hier wel moeilijk vond was dat de kinderen geslagen werden. Was dit niet omdat ze niet stil waren dan was het wel omdat hun nagels vies waren. Gelukkig gebeurd dit niet op de circle of life school.

Na het ontbijt wilde ik gaan snoezelen met 1 van de verstandelijk beperkte kinderen. Maar toen ik bij de zomerhut zat waren er zusters aanwezig van een nabijgelegen klooster. Zij gaven de kinderen die er op dat moment waren ook extra aandacht en er lagen een hoop blokken op de grond. Daarom heb ik ervoor gekozen om daar te blijven en mee te gaan spelen met de blokken. Soort dupblo. Dit was ook erg leuk en de kinderen genoten hier erg van. Na de lunch weer een knutselles gegeven en daarna was het tijd voor de gymles. De hele school krijgt tegelijkertijd buiten gym. Was leuk om te zien. De ene klas gaat op matten koprollen maken. Een andere klas volgt een circuit, voetbalt of maakt gebruik van de trampoline. Ik ben met de kleinere kindjes een bal over gaan trappen. 'S avonds was er weer een kerk dienst.

Zaterdag een rustige opstart gehad eerst een beetje uitgeslapen en daarna steentjes met de kinderen bij elkaar gezocht en geschilderd. Deze hebben we morgen nodig. Dan gaan we Emanuel herdenken en legt iedereen zijn gekleurde steentje neer.
Na de lunch nog even Sunyani ingegaan voor wat boodschappen en daarna met het busje van Hanukkah en de auto van Moses naar een terrein gereden om daar voor de kinderen te starten met een lesje over het geloof en daarna te voetballen. Het was mooi om te zien tijdens het lesje dat er steeds meer groepjes met kinderen aankwamen. Daarna gingen de jongens voetballen en hebben we met de meiden en de kleinere kinderen spelletjes gedaan. Daarna weer terug in het busje. In het busje zaten we met ongeveer 35 mensen.
'S avonds een rustige avond. Een paar kinderen hebben mijn haren weer gevlochten en hebben we spelletjes gedaan. Toen we naar bed gingen vonden we nog een kleine schorpioen.

  • 01 Maart 2015 - 11:21

    Ilse:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan!

  • 01 Maart 2015 - 13:52

    Brigitte Vromans:

    Hoi Maaike. Wat een indrukken en wat een mooi en leuk verhaal om te lezen. Alweer een week voorbij. Wat gaat het snel. Ben benieuwd naar jouw gevlochten haren. Maak er eens een foto van voor facebook, ku NEN we heg allemaal zien. Geniet nog lekker meid. Ben trots op je!

  • 01 Maart 2015 - 23:00

    Marloes:

    Top Maaike! Zo te zien kun je lekker jezelf zijn daar en komen je kwaliteiten goed tot uiting daar! Ga zo door :-) Wij lezen graag met je mee! Liefs van ons xx

  • 02 Maart 2015 - 10:40

    Rian Swagemakers:

    Lieve Maaike , super leuk om je verhaal te lezen .je voelt aan je verslag dat je er enorm van geniet.Volgens mij vliegt de tijd voorbij daar. Je maakt zoveel nieuws mee. ik vind het echt dapper van je dat je dit doet. ik ben ook trots op je echt een super ervaring. ik weet zeker dat de kinderen daar ook heel erg van jou genieten. Liefs Rian

  • 02 Maart 2015 - 23:05

    Jopie:

    Hoi Maaike. Zo te horen heb je het goed naar je zin. Afgelopen vrijdag ben ik met Marieke gaan lunchen en heb ik je verhaal voorgelezen. Dat vond ze zo leuk! Ik moest je zeker de groetjes doen. Fijn dat je leuke dingen kunt doen met de kids.
    Ik blijf je volgen Maaike. Geniet van je verblijf!

  • 05 Maart 2015 - 19:11

    Thérèse:

    Hoi Maaike, je hebt al heel wat meegemaakt. Heel leuk om jouw verhaal te lezen. Fijn dat het met de kinderen zo leuk is en dat je overal welkom bent. Een hele andere wereld waar je nu in zit.Ik ben benieuwd hoe je er uit ziet met vlechtjes!! Laat er maar een mooie foto van maken ☺

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2015

Week 3

08 Maart 2015

De tweede week

08 Maart 2015

De tweede week

01 Maart 2015

Eerste week

24 Februari 2015

Eerste dagen
Maaike

Actief sinds 24 Jan. 2015
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 3825

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

24 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: